[img]http://img357.imageshack.us/img357/2804/213ph3.gif[/img]

[img]http://img357.imageshack.us/img357/2804/213ph3.gif[/img]


#1 2008-11-04 14:48:01

Dudi

Administrator

Zarejestrowany: 2008-11-03
Posty: 21
Punktów :   

Kulisy tworzenia questów.

http://img521.imageshack.us/img521/923/lettermartelqws1.gifuesty są istotną częścią Tibii. Dla wielu graczy są one przyprawą, dzięki której rzeczy stają się bardziej interesujące, dodają one także smaku grze: wypełnianiu zadań, walce z potworami lub rozwiązywaniu zagadek i tajemnic, wreszcie zdobywaniu osiągnięć lub nagród.

Istnieje wiele różnych rodzajów questów. Czasem musisz dostarczyć notatkę lub zebrać kilka przedmiotów, innym razem musisz zabić hordę potworów. Niezależnie od Twojej misji, Twoje życie jako poszukiwacza przygód zostanie wzbogacone o każdy quest i po zakończeniu trudnej misji będziesz często czuł się bardzo dumny. Cenne skarby lub niektóre zdobycze są na pewno przyjemne, lecz uczucie, że rozwiązało się zagadkę lub pobiło grono okrutnych potworów, jest czymś, czego prawdopodobnie nie zapomnisz. Czasem droga do rozwiązania questa jest prawdziwą nagrodą lub co najmniej częścią tej nagrody.

Amaro de Quester jest emerytowanym poszukiwaczem przygód, który był głęboko zainteresowany odkrywaniem świata wokół niego. Ostatnio dostal on szanse spotkania projektantów questów: Chayenne, Dens Larika i Knightmare. Zgodził się on uprzejmie podzielić z nami swym doświadczeniem…

"Odwiedziłem content team, by uzyskać lepszy wgląd w projektowanie questów w Tibii. Oczywiście, miałem pełno pytań: Czy istnieją jakieś wytyczne? O jakiego rodzaju rzeczach musisz pamiętać podczas tworzenia questa? Czym jest charakterystyczna droga do rozwiązania questa? Czy istnieją jakieś nieodkryte questy? Naprawdę wykorzystałem mój czas tam i spróbuję teraz podsumować to, czego się nauczyłem.

Przy każdej większej aktualizacji zespół przygotowuje zwykle od jednego do trzech większych skomplikowanych questów z elementami RPG oraz parę mniejszych questów. Oczywiście, zależy to od liczby innych pomysłów, które są planowane. Nie wszystkie questy są ogłaszane w artykułach, więc podczas każdej aktualizacji mogą się pojawić ukryte questy!

http://img354.imageshack.us/img354/7749/screenchestjr2.jpg

Przygotowania do aktualizacji projektanci questów rozpoczynają od burzy mózgów. Jedną z pierwszych decyzji, która musi zostać podjęta, jest jaki rodzaj questów chcą stworzyć. Duże questy z wieloma zadaniami, takie jak postman quest, mogą mieć liniową lub modularną fabułę, bardziej elastyczną i dynamiczny sposób jego rozwiązania. Z drugiej strony, pojedynczy quest z jedną lub paroma zadaniami, może także być bardzo zabawny. Przykładowo tibijskie historie, składają się z kilku mniejszych questów, które nie zawsze odnoszą się do siebie nawzajem. Niektóre questy w Tibii mogą być powtarzane, jak na przykład Machinery of War quest. Oczywiście, nigdy nie wiesz, co te wstrętne orki knują, wiec lepiej odwiedź je od czasu do czasu...

Zawsze zastanawiałem się, kto wymyśla te wszystkie świetne questy w Tibii. Cóż, cały zespół odpowiedzialny za treści jest zaangażowany w tworzenie opowieści i zagadek. Czasem są oni inspirowani propozycjami graczy. W ich biurze jest także wielka tablica, na której inni pracownicy CipSoftu mogą podzielić się swoimi pomysłami.


Oczywiście, powiedziałem im o moim pomyśle, o człowieku, mocnym, odważnym, wiesz... silnym, przeciw któremu musisz konkurować. Jednakże, nie byłem świadom wszystkich wytycznych projektowych, które musisz wykonać oraz wszystkich rzeczy, o których musisz pamiętać. Wymyślanie historii jest tylko jedną z części tworzenia questa, musisz go także opisać oraz zrealizować. Oczywiście, fabuła musi pasować do świata tibijskiego. Tak, to wiedziałem. Jednak nie myślałem o stopniu trudności, który powinien utrzymywać się na stałym poziomie, lub rosnąć, w zależności od rodzaju questa. Jakim powinien być on wyzwaniem? To jest kluczowa kwestia.

http://img354.imageshack.us/img354/7236/djinnfabk3.jpg

Oczywiście, questy są dokładnie testowane, więc gracze nie mogą pominąć pewniej części questa lub wykorzystać pewnych cech gry. Podobnie, gracze nie powinni mieć możliwości zresetowania questa, by dostać nagrodę parę razy. Jeśli jest to możliwe w niepowtarzalnym z założenia queście, to najprawdopodobniej jest to błąd i musi zostać natychmiast zgłoszony. Dość trudne jest znalezienie wszystkich możliwych czynności lub błędów w postępowaniu. Szczerze mówiąc, uważam, iż z pewnością dobrym pomysłem jest założenie, iż niektórzy gracze mogą usiłować zmniejszyć zabawę innym, zakłócać i niszczyć questy. Mając to na uwadze, projektanci questów mogą identyfikować słabe punkty, które mogą dać graczom niesprawiedliwą przewagę. Naprawdę doceniam, iż zespół odpowiedzialny za treści stara się unikać ślepych zaułków. Utrata przedmiotu questowego lub zła decyzja nie powinna Cię zablokować. Dlatego też, często wprowadzają oni w życie alternatywne sposoby uzyskania utraconych przedmiotów, na przykład w czasie śmierci postaci. W końcu, stosunek kosztów do korzyści jest także ważny i powinien być zbalansowany tak, by quest niezwykle trudny do napisania nie dał się rozwiązać tylko w pięć minut.

Istnieje o wiele więcej decyzji, które wpływają na projektowanie questa i dążenie do ostatecznej nagrody. Musisz myśleć o wymaganiach, takich jak poziom lub profesja, z jakimi rodzajami potworów będziesz musiał się zmierzyć, jakie przedmioty są potrzebne, czy powinien być to quest zespołowy czy dla pojedynczego gracza, jak udzielić wskazówek, i tak dalej. Prawie zasnąłem, kiedy słuchałem tej długiej listy, która wydawała się być bez końca.

Rzeczy zaczęły brzmieć bardzo technicznie i skomplikowanie, więc zapytałem się zespołu, czy mogliby zademonstrować mi drogę do rozwiązania guesta używając mojego ulubionego, the Dijinn Quest. Ten quest jest szczególnie interesujący, ponieważ na początku musisz zadecydować, po której stronie jesteś… w sojuszu z Efreetami, zielonymi dijinami, czy niebieskimi, zwanymi Marid.

Ogólnie rzecz biorąc, quest składa się ze znaczników, zaznaczających odłam sojuszu i dwie drogi do rozwiązania questa , każda nich z trzech misji decydujących o Twoim sojuszu. Znaczniki questa są przede wszystkim znacznikami, które mogą przyjąć wartość, jeśli wykonasz pewne działanie. W ten sposób śledzi on Twoje postępy w queście. Prościej mówiąc, jeśli otworzysz skrzynię questową pierwszy raz, Twój znacznik zostanie ustawiony na "Już otworzyłeś tą skrzynię". Często mam skłonność zapominać moich postępów w questach, więc cieszyłem się, gdy przedstawili mi Quest Log. Wreszcie możesz śledzić swoje postępy lub ponownie przeczytać niektóre wskazówki, przynajmniej w przypadku głównych questów. Zastanawiam się czasem, dlaczego quest log nie zawiera wpisów dla każdej otworzonej skrzyni. Członek zespołu powiedział mi, że istnieje teraz około 1,000 znaczników questowych, więc tylko istotne questy są tam wyświetlane.

http://img515.imageshack.us/img515/6826/screencookbookas4.jpg

Lecz wróćmy z powrotem do dijinów. Otrzymujesz pierwszy znacznik, gdy nauczyłeś się powitania od Melchiora, ślepego żebraka, który wie dużo na ich temat. Następnie, musisz po prostu porozmawiać ze strażnikiem przed fortecą niebieskich dijinów, bądź też strażnikiem przed fortecą zielonych dijinów, w zależności od strony, którą chciałbyś wybrać. Każdy z nich sprawdza, czy masz poprawną wartość questa ("nauczyłeś się słowa powitania"), i jeśli posiadasz, możesz zjednoczyć się z nimi przeciw drugiemu odłamowi dijinów. Oczywiście, Twój znacznik questowy zostanie ustawiony na wartości identyfikującej Twój sojusz ("niebieski" lub "zielony). Ta wartość znacznika jest ważna, gdyż wpływa na Twoją drogę rozwiązania questa i wszystko, co możesz w nim zrobić od tej pory, które drzwi możesz otworzyć, jak NPC będą reagować na Ciebie, i tak dalej… Możesz również znaleźć zapis w quest logu dotyczący Twojego sojuszu.

Jestem Maridem - oczywiście - i nadal pamiętam moja pierwszą misję, krasnoludzką kuchnię, misję kurierską. Spróbuje wyjaśnić podstawową konstrukcję tego questa by zobaczyć, czy dobrze to zrozumiałem. Ok, NPC Bo'ques szukał specjalnej receptury, więc zgodziłem się zdobyć ją dla niego. Tak więc, mój znacznik questowy został ustawiony na "otrzymał misję". Na szczęście, w Quest Logu znajdował się zapis w przypadku, gdybym zapomniał mojej misji podczas wędrowania w labiryncie zwanym także jako Kazordoon. Tak, to JEST labirynt. Nawet ze znakami na mapie zwykle się gdzieś tam gubię.

http://img515.imageshack.us/img515/2081/screendwarfbx3.jpg

Po czasie, który wydawał się wiecznością, w końcu znalazłem krasnoludzką Lady Maryzę i spytałem się jej o Dwarven Cookbook. Poprzez sprawdzenie statusu mojego znacznika, wiedziała ona, że byłem podczas misji polegającej na zdobyciu tej książki. W związku z tym, doręczyła mi ją z brodatym uśmiechem i ustawiła znacznik na "otrzymano książkę kucharską". Wiesz, spytałem się ją o inną, gdyż myślałem, że może to być niesamowity prezent dla mojej matki, jednak ona wiedziała, że właśnie jedną otrzymałem. Cóż, wróciłem do Bo'ques, który sprawdził mój znacznik by zobaczyć, czy naprawdę jestem w dobrym punkcie podczas rozwiązywania questa i czy otrzymałem książkę kucharską. Wreszcie wziął ją, która ustawiła mój znacznik na "misja zakończona" oraz także zaktualizowała mój Quest Log.

Odgadłem, po co są znaczniki… by zaznaczać, czy gracz spełnił wymagania i czy może coś zrobić, porozmawiać z NPC, przełączyć dźwignię lub czy właśnie otrzymał, na przykład, przedmiot questowy lub specjalną nagrodę.

Wreszcie, zadałem pytanie, które gnębiło mnie przez długi czas: Czy istnieją jakieś nieodkryte lub nierozwiązane questy? Chayenne powiedziała mi, że zwykle nie należy pozostawiać graczy zbyt długo w ciemności i większość questów gracze otrzymują od NPC, którzy także udzielą im kilka użytecznych wskazówek. Niemniej jednak istnieją pewne zadania, które nie są nigdzie wyraźnie wspomniane i które nie pojawiają się w Quest Logu, nawet jeśli znajdzie się podpowiedź. Zespół naprawdę cieszy wykonywanie questów i obserwowanie nas szukających wskazówek. Takie questy jak Paradox Tower Quest często zawierają wiele zagadek. Niestety, często są one szybko niszczone, przez to, że możesz znaleźć potrzebne informacje w sieci. W związku z tym, nagrody z takich questów nie są tak wysokie, jak w przypadku innych questów. Kto wie, może nasi drodzy projektanci questów wprowadzą w życie nowe, ukryte questy w przyszłości lub kontynuują dostępne zamknięte questy. Chyba będę musiał rozpocząć wędrówkę ponownie, szukając questów, odkrywając ogromne ziemie Tibii… bycie poszukiwaczem przygód jest czymś więcej niż tylko stylem życia, jest stanem umysłu. Gdzie jest moja laska?"

I udał się w kierunku horyzontu.. Może chcesz podążać za nim w jego podróży?

Odkryj tibijskie tajemnice!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.hydraulicy.pun.pl www.elitserien.pun.pl www.zm.pun.pl www.corleone-samp.pun.pl www.extremespeedway.pun.pl